Деконструкцията на Нашата Дама | K-27-2019

Катедрала в пламъци – тази гледка е сякаш архетипна. Тя е като знамение, като емблема на хаоса. В нощта, в която Нотр Дам пламна, някои от нас изтръпнаха от политически предчувствия, други – от вида на изчезващата за минути насред пламъците почти хилядолетна красота, трети видяха в това повод да публикуват селфитата си на неин фон, четвърти – няма да повярвате! – злорадстваха, че това грамадно като вековен лес човешко творение си отива завинаги.

Дали наистина завинаги? Дали съвременният свят не е в състояние да роди достоен ум и чувствителност? Дали ефимерните технологии на XXI век не са нов живот за замисъла на архиепископа на Париж Морис дьо Сюли отпреди 8 века и неговите безименни изпълнители?

Ще припомня труда на един съвременен полимат[1], съчетаващ технологичните познания на инженер с чувствителността на артист. Това е Андрю Талън. Той почина на 18 ноември 2015 г. само на 49, но неговият труд сега би позволил възстановяване на катедралата.

Кой е Талън? Той първоначално изучава музика в Принстън, но паралелно с това посещава и курса на инженер Робърт Марк, изследващ структурата на готическите сгради.

След завършването си, Талън отива във Франция, за да изучава средновековна акустика. После спира в Ню Йорк, където си съоръжава музикално студио. Следващата му резиденция е един манастир в Северна Каролина, където – бидейки сам баща на 4 деца – изучава живота на монасите.

Талън е обсебен от катедралите и особено от Нотр Дам от дете, но едва вече като професор по история на изкуствата има възможността да влезе в истинско съприкосновение с тайните им. И тъкмо музиката е, която го връща към тях.

Заслуга за това има един негов колега, Стивън Мъри, историк на изкуството от Колумбийския университет, който, подготвяйки мултимедиен проект за Амиенската катедрала, има нужда от някой, който да създаде „звуците, които една катедрала може да издаде“. Тогава Робърт Марк му казва, че Талън е неговият човек.

Именно тогава Талън осъзнава, че това е, което винаги е искал да прави – да смесва средновековна архитектура с високи технологии и изкуство.

„Всяка сграда се движи“, казва Талън. „Тя губи първоначалната си форма, когато основите й се слягат, когато слънцето я пече само от едната страна.“ Начинът, по който сградата се променя, разкрива нейния първоначален дизайн и изборите, които строителят е правил, ако строежът не върви по план. Само че, за да се разкрие това, са нужни точни измервания. Обичайните отвеси, канапи, линеали и моливи не стигат. Представяте ли си да висите с отвес от някой от сводовете на Нотр Дам в опит да заснемете вътрешността й.

Това, което не може отвесът, го може лазерът, монтиран на триножник. Триножникът, поставен на 50 различни места във и около сградата, някои от които доста скришни, трудно достъпни и опасни, с лазер, въртящ се и регистриращ в паметта на компютър разстоянието от него до всяка повърхност, в която се е ударил, дава „облак“ от над милиард точки с координати, точни до милиметри, които после, наложени върху фотографии, дават триизмерно, детайлно виртуално копие на гигантската постройка.

Тази технология е позволила на Талън да открие някои невидими аномалии в структурата на Нотр Дам. Нейната западна част се оказва „пълна каша… катастрофа“. Колоните не са в права линия, нито страничките кораби, галерията на Кралете дава отклонение от близо 3 метра. Просто работниците не са разчиствали останките, а са строяли около тях – икономия на труд и пари, която е могла да струва скъпо. Несигурната почва пък е отложила дострояването с десетина години, а това е дало и стилови отражения. Също така, след сканирането е станало ясно, че летящите контрафорси, считани за строени допълнително, са част от оригиналния проект заедно със сводовете на тавана. Балансът на силите на натиск, който заедно са упражнявали върху стените, не е позволявал те да мръднат и с милиметър цели 8 века.

Скритите несъвършенства са „тайният сос“ на красотата на готиката, твърди Талън, който в краткия си живот успява да сканира цели 45 от тези материални въплъщения на опита, инженерния ум и екстаза.

–-

[1] Личност, която притежава широки познания и умения, проявяващи се в множество сфери на дейност.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.