Чували ли сте за Микела Соуза (Miquela Sousa), известна още като LilMiquela? Тя се появи в Instagram през април 2016 г. и оттогава за нейния профил са се абонирали 740 хиляди човека.
LilMiquela е на 19 години, живее в Лос Анджелис и се занимава с музика. Дебютният й сингъл “Not Mine” се нареди на осмо място в класацията на музикалната платформа Spotify Viral през август 2017 г. Тя е също така активистка в „Black Lives Matter“, бори се за правата на транссексуалните и е застъпница на мултикултурализма.
Тя често е забелязвана в магазини, заведения, артистични пространства в компанията на знаменитости, като диджея и продуцент Diplo, активистката-блогерка Моли Сода, музикантите Нил Роджърс и Саманта Ърбани. Често дава интервюта, правят се очерци за нея във Vogue, Buzzfeed, Nylon, Guardian, Business of Fashion, The Cut и BBC.com. Можете да я видите в пълния й блясък в блога за мода High Snobiety или позираща в Instagram за Prada по време на Миланската седмица на модата. И изобщо, тя води доста наситен живот на Insta-знаменитост.
„Голяма оптимистка съм за силата на социалните мрежи – казва Соуза. – Те ми помогнаха, да си създам приятели, да се сдобия с увереност и да вдъхновявам хората по цял свят. Бих искала те да бъдат ползвани с добри намерения, защото, харесва ни или не, сега те се явяват част от културата ни и това няма как да бъде пренебрегнато“.
Като всяка звезда, Соуза си има приятелка, която е и нейна съперница. Тя се казва Бермуда, бяла, руса и открита симпатизантка на Доналд Тръмп. Има десни възгледи, запалена е по любимата водеща на консервативната общност в САЩ Томи Ларън и на всеослушание твърди, че белите жени са майките на американската нация. Освен това, Бермуда изобщо не крие, че е симулация, изкуствен интелект, разработен в компанията Сain Intelligence. Нищо, че както The Cut изясни, такава компания не съществува.
През април тази година Бермуда хакна профила на Микела в Instagram и написа:
„Добре, Микела, направих всичко, за да изглеждам мила. Звъних ти, писах ти и не исках така да се получи, но твоята игра свърши. Мир.“ След което изтри профила й с призива да „спре с лъжите и да разкаже цялата истина за себе си“ в срок от 48 часа.
Каква точно истина трябва да разкаже Микела за себе си? Може би тази, че също като Бермуда е бот, създаден с помощта на компютърна графика. И че въпреки стотиците си хиляди последователи и ролята на важен „инфлуенсър“ с огромно социално присъствие, в реалността тя просто не съществува.
„Ние живеем в епоха, в която става все по-сложно да се открие нещо автентично“ – откровеничи в едно от многото си интервюта Микела, но никъде не споменава собствената си неавтентичност. А насред целия този фалш, в съзнанието на интернет потребителя започва да набъбва един тревожен въпрос: какво ни кара нас, хората, да следваме бот в социалните мрежи? Какво ни кара да се наслаждаваме на „творенията“ му, да се вслушваме в призивите му, да имитираме стила му на „живот“? Как нещо толкова неавтентично може да предизвиква автентични трепети? Факт е, че това се случва, но защо бива провокирано? С каква цел? И не се ли случва вече в мащаб, надхвърлящ отделните платформи и засягащ цялата WWW? В последния си брой за миналата година двуседмичникът „New York Magazine” писа: „Измамниците създадоха симулакрум на интернет, в който единственото истинско нещо са рекламите.”
Разбираемо е: знаменитости, спортисти, проповедници и политици – всички те се нуждаят от милиони фалшиви последователи, за да поддържат илюзията за своята значимост, а осигуряването на тази илюзия е доста доходен бизнес за други. Но какво става, ако бъдат подменени не само последователите с ботове, но и самата следвана персона, самата звезда с фалшива?
Тъкмо служителите в рекламата започнаха първи да се притесняват от подмяната и тъкмо те вкараха в обръщение термина „инверсия“, за да я опишат – инверсията, преобръщането на Интернет в място, където не просто фалшиви хора с фалшиви „бисквитки“ и фалшиви профили в социалните мрежи движат на ужким фалшивите си курсори, за да дадат по някой фалшив клик на фалшив сайт, а където всичко е по подразбиране фалшиво.